
Te așteptăm în fiecare vineri, cu cel mai nou comentariu al pericopei, realizat de Rabinul Sacks și tradus în limba română special pentru tine.
(Click pe denumirea fiecărei pericope pentru comentariul complet)
Reeh 5780 – O sociatate bună (14 August 2020)
O societate bună nu este ceva care se întâmplă pur și simplu. Și nici nu este creată de piață sau de stat. Este realizată prin alegerile morale ale fiecăruia dintre noi.
Eikev 5780 – Legământ și Dragoste (7 August 2020)
În aceste momente critice, când Moshe a reînoit legământul pe malul Iordanului, când Solomon a rededicat Templul, iar poporul s-a redidecat în timpul lui Ezra și Nehemia, au avut grijă să definească relația dintre Dumnezeu și popor ca o relație a brit-ului și chesed-ului, legământului și dragostei.
Vaetchanan 5780 – Jocul Infinit (31 Iulie 2020)
Cred că facem o eroare fundamentală atunci când credem că tot ceea ce trebuie să știm și să păstrăm sunt regulile care guverează interacțiunile bein adam le-chavero, între noi și semenii noștri. Regulile sunt esențiale, însă sunt totodată incomplete. Trebuie să dezvoltăm o conștiință care să nu ne permită să facem rău sau să rănim pe cineva, chiar dacă regulile ne-ar permite să facem acest lucru
Devarim 5780 – Capacitatea de a urma (24 Iulie 2020)
Acesta, aș argumenta, este și motivul pentru care Ioshua a fost ales să fie succesorul lui Moshe. Erau și alţi candidaţi remarcabili, inclusiv Pinchas și Caleb. Însă Ioshua, servindu-l pe Moshe în anii petrecuţi în pustiu, era un model a ce înseamnă să urmezi pe cineva. Acela era lucrul pe care israelitii aveau nevoie să îl înveţe.
Matot – Masei 5780 – In Memoriam (17 Iulie 2020)
Doar când am devenit studentul lui am descoperit adevăratul sens al rigorii intelectuale, shetihyu amelim ba-Torah, “muncind” pentru Tora. Pentru a depăși examinarea sa, trebuia să faci trei lucruri: primul – să citești tot ceea ce fusese vreodată scris despre acel subiect; al doilea – să analizezi cu o luciditate absolută, căutând omek ha- peshat, sensul profund; iar cel de-al treilea – să gândești independent și critic.
Pinchas 5780 – Decizii Morale vs. Decizii Politice (10 Iulie 2020)
Deciziile morale răspund la întrebarea “Ce ar trebui să fac eu?”. Deobicei se bazează pe reguli ce nu pot fi încălcate indiferent de consecințe. În iudaism, deciziile morale sunt de competenţa Halacha. Deciziile politice răspund la întrebarea “Ce ar trebui să facem noi?” Acolo unde “noi” se referă la naţiune per ansamblu. Acestea tind să implice mai multe considerente contradictorii și rareori se ajunge la o concluzie clară
Chukat 5780 – Kohelet, Tolstoi și vita roșie (3 Iulie 2020)
Perspectiva mea este că chukim-urile sunt porunci ce ocolesc intenționat zona rațională a creierului, cortex-ul pre-frontal. Rădăcina cuvântului chok este h-k-k, ce înseamnă “a grava”. Scrisul este la suprafață, gravarea este o tăietură mult mai adâncă, ce trece de suprafață. Ritualurile merg mult mai în adâncime față de suprafața minții, și cu un motiv foarte important. Nu suntem ființe complet raționale și putem face greșeli uriașe crezând că suntem.
Korach 5780 – Cum să nu argumentezi? (26 Iunie 2020)
De ce școala lui Hiller era îndreptățită ca legea să fie stabilită în concordanță cu deciziile lor? Pentru că erau binevoitori și modești, au studiat atât deciziile lor, cât și pe cele ale școlii lui Shammai și au fost într-atât de modești încât au menționat mai întâi învățăturile școlii lui Shammai și abia apoi pe ale lor. Acesta este un portret superb al idealului rabinic: învățăm ascultând perspectivele oponenților noștri, uneori chiar înainte de cele care ne aparțin.